8 Do’s en Don’ts op LinkedIn

Je hebt een LinkedIn profiel, maar waar moet je precies op letten als je aan de slag gaat? Wat heeft positieve invloed en wat zijn dingen die je beter niet kunt doen? De do’s en dont’s op LinkedIn.

LinkedIn succesvol gebruiken

Natuurlijk ben je zelf de baas wat je doet op LinkedIn. Je bepaalt wat je schrijft op je profiel, wat je openbaar zet, waarop je reageert enzovoort. Toch zijn er naar mijn mening ongeschreven regels omdat LinkedIn als missie heeft om wereldwijd professionals te verbinden om hen productiever en succesvol te maken.
Laten we het social media platform gebruiken waarvoor het in het leven is geroepen namelijk netwerken. Op welke aspecten kun je hierbij letten?

Do’s op LinkedIn

4 activiteiten die je kunt doen in willekeurige volgorde om succesvoller te netwerken met LinkedIn.

1. Stuur elk connectieverzoek met een bericht

Maak het contact persoonlijk wanneer je iemand een connectieverzoek stuurt. Ga gerichter netwerken in plaats van een standaard bericht versturen. Hierdoor weet de ontvanger wat de reden of aanleiding is dat je contact zoekt.
De kans op acceptatie van een connectieverzoek met bericht is groter dan zonder bericht. Een eerste indruk kan je slechts eenmalig maken. Besteed er daarom voldoende aandacht aan.

2. Zet je profielfoto qua zichtbaarheid op openbaar

Bij een online kennismaking is je profielfoto onderdeel van de eerste indruk die iemand van je krijgt. Zorg dat je profielfoto uitstraalt wie je bent en waar jij voor staat. Zonder foto is er wellicht geen herkenning in de zoektocht van de ander.

Zorg voor een zakelijke foto bij voorkeur gemaakt door een profesionele portretfotograaf. Het is een relatief kleine investering die verschil maakt.

3. Vertel in de samenvatting wie je bent als (privé) persoon

Wat zijn je persoonlijke eigenschappen en kernwaarden en wat is je favoriete vrijetijdsbesteding? Mensen verbinden met elkaar op persoonsniveau. Uiteraard is het ook van belang wat je doet en welke ervaring je hebt opgedaan. De persoonlijke klik is essentieel.
De samenvatting, het gedeelte bij info onder introductie, is jouw pitch. Dit is de plek om te schrijven wie je bent als persoon.

4. Wees respectvol

De activiteiten die je onderneemt op LinkedIn doe je vanuit een positieve intentie. Een positieve instelling zorgt ervoor dat je veel verder komt en van betekenis kunt zijn.

Don’ts op LinkedIn

4 activiteiten in willekeurige volgorde die afbreuk doen aan je succes en verbondenheid.

5. Negativiteit zaaien

Voel je vrij om kritiek te geven. Door een kritische houding en het stellen van vragen kun je de ander helpen. Schelden en agressiviteit daarentegen brengt je verder weg van je netwerkdoelen. Is het een onderwerp waar je de rust niet kan behouden, reageer dan niet. Laat het gaan.
Wees je ervan bewust dat ook jouw connecties zien wat jij leuk vindt en waarop je reageert.

6. Politieke discussies voeren

LinkedIn is een zakelijk platform, niet gemaakt voor politieke discussies. Voor het voeren van politieke discussies verwijs ik je naar Twitter. Twitter is een platform waar mensen hun verschillende ideeën en perspectieven delen om een publieke discussie te houden. LinkedIn heeft een ander doel.

7. Mensen klakkeloos uitnodigen

Zodra je mensen uitnodigt zonder reden dan heb je geen verbinding met elkaar. Gedachteloos op buttons klikken heeft weinig effect voor de lange termijn. Het onpersoonlijk, ongericht connecten wordt vaak niet in dank afgenomen.
Mocht je in de toekomst toch een ingang zoeken bij de persoon, heb je je eerste indruk al verbruikt. Dan is het een stuk lastiger om alsnog in contact te komen.

8. (Direct) pushen met verkoop van een dienst of product

Regelmatig ontvang ik connectieverzoeken waarin de verzender zijn product of dienst aanbiedt. LinkedIn is geen online marktplaats. Er is een verschil tussen netwerken en verkopen. Je bereikt meer met verbinding en elkaar helpen. Direct verkopen zonder connectie maken is een afrader.
Twijfel je of iets wel of niet kan op LinkedIn? Neem dan contact op om te sparren.

Meer over LinkedIn?

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *